Glitter Text Maker

Sunday, April 11, 2010

kecewa dgn teater Laksamana Do Re Mi

semlm pegi tgk bangsawan seri resam Darul ehsan di Panggung Bandaraya. teater komedi bertajuk Laksamana Do Re Mi karya asal P Ramlee itu telah diberi nafas baru. pada tahun lepas kumpulan teater yang sama telah membawa naskah Semerah Padi, juga adaptasi dr tajuk filem terkenal Allahyarham P Ramlee. 
namun apa yang agak mengecewakan adalah :
1. jalan cerita yang agak membosankan . saya tak pernah rasa mengantuk semasa menonton teater tetapi kali ini, pada teater Matinee (jam 3 petang) saya terasa agak mengantuk. 
2. terlalu ramai watak ataupun karakter lelaki yang menyerupai perempuan. apakah tiada cara lain untuk menjadikan jalan cerita itu menarik dari mengetengahkan karakter lelaki berpakaian perempuan. 
3. persembahan yang menjelikkan. persembahan tarian tradisional yang kasar, dan persembahan tarian moden yang agak seksi. dr segi tarian yang ditonjolkn, penari2 terlampau banyak bergelek dan ada ketikanya gelek itu memualkan. malah saya ada membawa beberapa pelajar yang tutup muka sebab tidak mahu menonton tarian tersebut. oh ya, dan beberapa penari lelaki memang terlalu 'lembut' sampai budak saya kata 'lelaki dah macam perempuan. geli lah cikgu'. adoiiii malunya saya membawa mereka menonton cerita ini. lupakah mereka kanak-kanak akan ramai menonton teater komedi ini? 

namun, ada juga plus points untuk teater ini:
1. tahniah pada watak Do Re Mi kerana mereka bertiga memang betul-betul well.. hmm kelakar. tahniah pd Man Belon kerana kami tidak jemu-jemu melihat lagaknya dan bahasa badannya. tiada watak yang bertiga ini, maka teater tersebut sudah tentu sangat gagal di mata saya
2. ada ketikanya aksi-aksi di dalam cerita itu memang kelakar contohnya sewaktu buluh runcing diberi
3. effect yang hebat- dengan smoke machine, bantuan dr segi kostum, setting dan lain-lain. 

apa-apapun saya sangat berharap pelajar pelajar saya akan terus menonton teater. 

1 comment:

~Photo Freak~ said...

yeah well done for teater melayu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...