Glitter Text Maker

Thursday, March 11, 2010

Halal dan status halal- dipaste dr website JAKIM

beberapa soalan-soalan berkenaan dengan status halal di Malaysia :-

1. Asalam'kum,
Saya ingin bertanya samada logo halal tu hanya di keluarkan oleh pihak HDC sahaja atau sebaliknya. Ini adalah kerana kebanyakkan premis restoran di sekitar Kelana Jaya, Petaling Jaya mempamirkan logo halal "South east asia Islamic Council" yang beralamat di Taman Tun Dr Ismail, KL.

Ini mendatangkan banyak kemusykilan tentang kesahihan sijil halal yang dipamerkan.

Wasalam.

Tarikh Aduan : 23/03/2009 - 06:18:30

Jawapan : Waalaikumsalam.. Terima Kasih kerana bertanya. Logo halal yang diiktiraf oleh pihak kerajaan hanyalah yang dikeluarkan oleh HDC & Jab Agama Islam negeri.Selain daripada itu tidak diiktiraf oleh kerajaan sama sekali.

*****************************************
Assalamualaikum,


adakah premis restoran The Manhattan Fish Market.

Conothnya di Alamanda Putrajaya, Ikano Power centre, Sogo dan Centre Point mendapat Logo Halal from HDC atau JAKIM.

Tarikh Aduan : 14/04/2009 - 01:28:47

Jawapan : Waalaikumsalam, Restoran tersebut tiada didalam rekod JAKIM/HDC. Sekian. Terima Kasih

*********************************************
Assalamualaikum Tuan,
Saya adalah penggemar dan sejak dahulu lagi sehingga sekarang saya minum minuman ringan jenama Ribena. sebelum ini saya telah diberitahu rakan bahawa ia mengandungi sedikit arak, tapi saya tidak endahkan kerana tiada bukti kukuh. dan baru-baru ini saya telah menerima emel dari rakan lain yg mengatakan Ribena mengandugi arak (saya tidak pasti samaada arak atau alkohol).

Jadi persoalannya, adakah jenama minuman itu selamat diminum oleh pengguna Islam terutamanya kerana ramai diluar sana keliru tentang anggur dan arak dalam minuman tersebut.

Sekian terima kasih.
Wassalam.

Tarikh Aduan : 18/03/2009 - 04:23:01

Jawapan : Waalikumsalam..wbkt terima kasih kerana bertanya. Untuk makluman tuan, minuman jenama ribena keluaran syarikat GLAXOSMITHKLINE CONSUMER HEALTHCARE SDN BHD telah pun mendapat pengiktirafan halal sejak daripada JAKIM lagi.Sumber yang terkandung di dalam minuman tersebut bebas dari unsur alkohol dn selamat diminum oleh pengguna islam.Untuk maklumat lebih lanjut sila layari direktori e-halal.hdcglobal.com. Sekian Terima Kasih.

*************************************************
Saya ragu-ragu dengan logo Halal yang dipaparkan pada bungkusan produk SERBUK DADIH BUAH-BUAHAN yang dikeluarkan oleh syarikat HAPPY GRASS PTE LTD (www.happy-grass.com) kerana setelah melihat kebanyakan majlis kenduri perkahwinan hari ini menghidangkan dadih yang dibuat daripada produk ini. Harap pihak tuan dapat membantu menyelesaikan masalah ini.


Tarikh Aduan : 18/03/2009 - 03:14:50

Jawapan : Waalikumsalam.. Terima kasih diatas keperihatinan encik dalam isu ini.Berdasarkan dari maklumat email saudara menunjukkan syarikat tersebut bukannya beroperasi di Malaysia.Akan tetapi jika syarikat tersebut memperoleh sijil halal daripada negara lain pun kita boleh mengiktiraf (sila layari laman web e-halal.hdcglobal.com)Kita ada senarai pendekkan beberapa badan islam luar negara yang mana telah diiktiraf oleh JAKIM. Sekian Harap Maklum

*************************************************
saya baru mendapat email tentang status halal ayam kfc.mengikut email diberitahu tentang cara penyembelihan kfc tidak mengikut hukum. contohnya disembelih oleh perempuan, ayam yg mati bukan disebabkan sembelih tetapi terus direndam dalam air panas selepas disembelih,maknanya ayam berkenaan mati disebabkan air panas tersebut.saya menjadi was2 untuk makan kfc tapi status halal masih terdapat pada produk tersebut.email itu pula adalah pengalaman dari bekas2 pekerja kfc sendiri iaitu mereka sendiri yang melihat cara penyembelihan ayam itu.


Tarikh Aduan : 15/01/2009 - 07:43:51

Jawapan : KEPADA SESIAPA YANG BERKENAAN, Isu Ustaz Daud Che Ngah dan Ayam KFC / Produk AYAMAS Saya merujuk kepada email FITNAH yang masih terus disebarkan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggung jawab berkaitan dengan perkara diatas yang sedikit sebanyak menjejaskan kredibiliti dan integriti KFC dan QSR Brands (M) Berhad sebagai sebuah syarikat yang dikuasai oleh Jcorp melalui Kulim Berhad sejak Julai 2006 dalam industri penyediaan makanan Halal. Sejak pengambil alihan tersebut, diantara perkara UTAMA dan TERPENTING diambil tindakan oleh pihak pengurusan syarikat ialah penubuhan Jabatan Shariah & Pematuhan Halal yang mengendalikan ursuan berkaitan pemantauan Halal dalaman bagi mempastikan semua produknya disediakan selamat dan Halal dimakan oleh umat Islam. Dengan panduan yang diberi oleh Majlis Penasihat Shariah, jabatan ini bukan sahaja bergantung kepada pemantauan bebas HDC (dulunya JAKIM) dalam soal pematuhan Halal oleh setiap unit bisness di dalam syarikat kumpulan nya, malah, lebih jauh daripada itu syarikat telah mewujudkan Unit Audit Halal yang mengambil tanggung jawab memantau dengan rapi setiap tahap penyediaan dan proses produk keluaran nya. Selain mematuhi piawaian Halal yang terkandung dalam MS 1500:2004 yang berkaitan dengan penyediaan makanan Halal, panduan persijilan Halal JAKIM, GMP, HACCP dan piawaian Jabatan Haiwan Malaysia, Jabatan Shariah & Pematuhan Halal telah mewujudkan satu sistem jaminan Halal komprehensif dalam semua rantaian makanan daripada “farm to fork”. Sebaran email FITNAH (sejak 23 tahun yang lalu) yang berterusan itu amat tidak adil, tidak bertanggung jawab dan sesungguhnya memperlihatkan sifat mungkar penyebarnya dan yang meneruskan penyebaran nya secara berterusan dan menyebarnya secara meluas tanpa sedikitpun mengambil kira kesahihan nya (suatu sifat keji yang dilarang oleh agama) dalam keadaan semasa. Disertakan bersama-sama ini surat penafian dan rasa kekesalan yang dibuat oleh Ustaz Daud Che Ngah (yang kini bergelar Datuk) berhubung penyebaran fitnah tersebut secara berterusan sehingga hari ini. Oleh yang demikian, sekiranya benar-benar ingin mencegah kemungkaran, dan membantu kami dalam melaksanakan fardu kifayah menyediakan makanan Halal kepada masyarakat, email berkenaan seharusnya tidak lagi disebar atau dihiraukan bagi mengelakan kita turut bersubahat dengan kemungkaran menyebar FITNAH. Sebaliknya, sebarluaskanlah email saya ini agar kebenaran mengatasi kepalsuan dan akhirnya kita semua memperolehi keberkatan, InsyaAllah. Sebarang masaalah dan kemusykilan berkaitan isu ini perlu disusul dan dipastikan kesahihan nya dengan piahk JAKIM dan HDC sebagai pengawal selia persijilan Halal di Malaysia atau boleh menghubungi terus Jabatan Shariah & Pematuhan Halal QSR Brands / KFC (M) Berhad email: halal@kfcholdings.com.my bagi mendapatkan kepastian. Sekian, Wassalam Mohd Roslan bin Mohd Saludin, Setiausaha, Majlis Penasihat Shariah QSR Brands / KFC Holdings (M) Berhad

************************************************
adkah KEnny Roagers mendapat sijil Halal dari pihak Jakim?begitu juga dgn Big Apple@Donut J Co?


Tarikh Aduan : 27/04/2009 - 00:53:42

Jawapan : Salam, Kenny Rogers dibawah syarikat Berjaya telah mempunyai sijil halal sejak Jakim lagi hingga sekarang ini. Untuk Big Apple@Donut J Co, mereka masih belum mempunyai sijil halal dari Jakim mahupun HDC. Sekian Terima Kasih

***********************************************
Assalamualaikum. just nak bertanya. di sinio ada kekeliruan dalam jawapan daripada aduan pengguna dalam web tuan. saya telah terbaca 1 aduan mengenai status sijil halal Starbuck.


ada jawapan di page yg lain, jawapan nya telah mendapat sijil halal jakim, tapi bila terbaca page yg lain plak, kata dah dapat sijil pengesahan.
yang mana 1 yang betul?
tolong update untuk saya, kerana sekarang ni saya tengah membuat senarai semak tuk di edar pada muslimin2 lain.

Tarikh Aduan : 26/04/2009 - 13:21:12

Jawapan : Waalaikumsalam.. unutuk sijil halal Starbuck, mereka telah memperoleh sijil halal dr HDC. Sila rujuk pada direktori halal (hdcgolbal.com)untuk pengesahan dgn lebih lanjut.

***********************************************
Assalamualaikum


Saya nak bertanya, adakah "JOHNNY’S RESTAURANT" disahkan HALAL 100% oleh Jakim, baik makanan dan juga minumanya.
Ini kerana saya telah menyemak statusnya disini namun rekod tidak ditemui, malah saya pernah nampak restoran ini memaparkan status HALAL, jadi adakah sijil HALAL telah luput ataupun memang mereka tidak pernah memohon sijil HALAL.

Rata-rata pengujung adalah Masyarakat Islam, dan jika ada logo HALAL walhal tidak HALAL maka ini telah dianggap menipu serta tidak sensitif terhadap masyarakat ISLAM.

Sekian, terima kasih

Tarikh Aduan : 14/04/2009 - 15:49:50

Jawapan : Waalaikumsalam.. Terima kasih kerana bertanya. Johhny's rest tidak pernah memohon halal dari JAKIM/HDC. Ternyata sijil halal yg dikeluarkan adalah datang dari badan islam yg kita tidak pernah iktiraf.Harap pengguna Islam tidak terpedaya dengan logo Halal restoran tersebut. Sekian Terima Kasih
************************************************
Assalamu'alaikum


Saya telah menghantar emel ke Oldtown White Coffree untuk menanyakan sijil halal yang dipaparkan dalam lawan web mereka (oldtown.com.my>>our business>>our lourels) tentang mengapa sijil dikeluarkan JAIP itu hanya mengesahkan minuman sahaja, bukan makanan.

Mereka telah membalas emel saya dengan menyatakan mereka mendapat pengesahan dari SAS-H Consultants Sdn.Bhd. (CO.NO. 704021-P) di mana mengikut mereka, syarikat ini bekerja rapat dengan JAKIM dan mengikut ISO 1500-2004.

Soalannya apakah benar kenyataan mereka ini.

Selain itu, mereka menegaskan premis mereka adalah 'Pork Free'. Itu maklum kerana menunya sememangnya tidak ada hidangan tersebut. Cuma, kemusykilannya bagaimana status sembelihan ayam untuk makanan mereka kerana ada beberapa hidangan mengandungi ayam.
Terima kasih.

Assalamu'alaikum.

Tarikh Aduan : 02/01/2009 - 13:12:34

Jawapan : Assalamualaikum SAS-H Consultants Sdn.Bhd. tidak diiktiraf oleh HDC mahupun JAKIM di dalam pengeluaran sijil halal. Kenyataan tentang bekerja rapat dengan JAKIM dan mematuhi MS1500:2004 tidak dapat dipastikan kerana tidak sebarang hubungan atau perjanjian antara kedua belah pihak. Sekian, Terima kasih.
******************************************
salam,


adakah dapur hotel mendapat sijil halal kerana sperti kta tau hotel2 dikunjungi org islam dan bukan islam.adakah dpur2 hotel dipantau dan peralatan dapurnye dipastikan tidak bercampur antara penyediaan mknn halal dan haram?
adakah pihak hotel wajib memohon utk mendapatkan sijil halal bg dapurnye kerana kta tau rmai org islam y berkunjung ke hotel2 dan byk jbtn kerajaan y melaksanakan acara2 di hotel termasuk utk meraikan anak2 yatim.apa peranan jakim dlm soa ini?

Tarikh Aduan : 22/12/2008 - 16:37:12

Jawapan : Salam. Persijilan halal pada dasarnya adalah atas kerelaan (voluntarily ). Tiada paksaan atau kewajipan untuk sesiapa mendapat pengesahan halal. Tiada paksaan dari aspek perundangan. Tetapi, halal thoyyiba adalah wajib bagi umat Islam. Persijilan halal diberikan kepada dapur hotel sahaja. Bukan dewan(Banquet Hall). Setakat ini, hanya 21 buah hotel di seleuruh Malaysia yang mendapat pengesahan halal HDC/JAKIM bagi dapur tertentu. Pemantauan akan dibuat ke atas premis/dapur hotel yang telah mendapat pengesahan halal sahaja. Layari: http://www.halal.gov.my/corporate.php?ID=87 Sekian, terima kasih.

*******************************************
Asslammualaikum...saya ingin tanya kepada pihak jakim...kedai CHICKEN RICE SHOP adakah halal untuk umat islam makan makanan di kedai itu?


Tarikh Aduan : 12/12/2008 - 01:28:11

Jawapan : Assalamualaikum.. The Chicken Rice Shop (TCRS) mendapat pengesahan halal Malaysia.Kesemua outlet dan dapur utama telah mendapat pengesahan halal. Syarikat ini dedikasi di dalam mematuhi prosedur pensijilan halal Malaysia. Sekian, terima kasih.

********************************************

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...